Sabtu, Februari 12, 2011

Mesir : Cabaran Sebenar Baru Bermula



Salam.

Syukur Alhamdulillah. Berita melaporkan diktator Mesir, Hosni Mubarak telah berundur, meletakkan jawatan dan meminta pihak tentera mentadbir negara itu, umum Naib Presiden Omar Suleiman.

Kenyataan ringkas di stesen televisyen nasional itu dibuat sehari selepas Mubarak bertegas tidak akan melepaskan jawatannya.

Berita pengundurannya itu disambut meriah oleh lebih sejuta rakyat Mesir yang berkumpul di Dataran Tahrir di Kaherah selama 18 hari sebelum ini.

Presiden dan keluarganya sebelum itu dilaporkan meninggalkan istana Presiden di ibu negara ke Resort Laut Merah Sharm el-Sheihh, tempat yang sering dikunjunginya sebelum itu, di mana beliau mempunyai sebuah istana di situ.

Pengumuman itu disambut dengan gembira oleh rakyat Mesir, yang telah lama hidup di bawah pemerintahan kuku besi yang menekan & menindas mereka, terutamanya para pendokong Islam termasuklah di Palestin.

Pun begitu, seorang pegawai kanan pembangkang terbesar Mesir, Ikhwanul Muslimin, menyuarakan kebimbangan dengan tindakan tentera Mesir mengambil alih pemerintahan dengan merampas kuasa.

“Ia nampaknya satu rampasan kuasa tentera. Saya bimbang. Masalahnya bukan Presiden tetapi rejim yang memerintah,” kata Essam al-Erian.

Benar, Mubarak hanyalah ikon daripada rejim yang memerintah. Rejim yang telah menjadi penjilat untuk Amerika & Israel Zionis. Sebagai boneka Amerika, dia sememangnya telah berjaya menjalankan tugasnya dengan baik. Pengundurannya juga tanpa sebarang hukuman terhadap segala kesalahan & jenayahnya, khususnya kepada umat Islam.

Pada masa ini, Mubarak mungkin sedang bersenang-lenang dengan keluarganya di istananya di Resort Laut Merah Sharm el-Sheihh.

Perletakan jawatan itu cuma akan menyekat sedikit kebebasannya, di samping menyekat peluangnya untuk mengaut lebih banyak harta rakyat, tapi harta yang telah dikumpulkannya sendiri sudah cukup banyak.Tapi Islam mengajar umatnya bahawa dunia itu cuma sementara. Seandainya Mubarak tidak bertaubat, pastinya dia akan dihukum dengan setimpal oleh Allah di hari pembalasan nanti. Hanya tunggu masa saja Mubarak.

Rakyat Mesir telah mengorbankan harta & nyawa mereka demi menjatuhkan diktator yang zalim ini. Tapi ini cuma permulaan. Mubarak mungkin tiada tapi rejimnya masih ada. Amerika dan Zionis pula pasti tidak akan membiarkan saja apa yang berlaku. Pelbagai kemungkinan akan berlaku. Tidak mustahil yang menggantinya ini lebih teruk daripada Mubarak, atau rakyat Mesir akan dipecahbelahkan.

Apapun, rakyat Mesir mesti terus bersatu & tidak leka. Ikhwan Muslimin pastinya adalah yang terbaik untuk memimpin Mesir sebagaimana Islam yang menjadi tunggak perjuangan mereka adalah jaminan yang terbaik untuk keadilan kepada umat manusia Mesir, tidak kira samada mereka muslim, atau kristian dll.

Gerakan Islam ini pasti akan terus diganggu & diperangi oleh Amerika & sekutunya, sepertimana yang telah diberitahu oleh Allah bahawa mereka sekali-kali tidak akan redha, selagi kita tidak mengikuti mereka.

Perjuangan di antara yang haq & batil ini akan berterusan di mana-mana pun pelusuk dunia ini, tapi keputusannya di akhirat tetap DUA sahaja. Samada kamu dengan Islam & kebenaran, atau kamu pilihlah kebatilan, tak kiralah apa versi atau nama yang kamu beri; kebangsaan, nasionalis, sekular, liberal, dll.

Syabas rakyat Mesir, tapi ini cuma permulaan. Cabaran sebenar baru bermula. Seperti mana kata pemimpin pertama Ikhwanul Muslimin As-Syahid Imam Hassan al-Banna, "Tegakkan Islam di dalam diri kamu, & Islam akan tertegak di negara kamu."

Teruslah berjuang demi Islam yang adil kepada seluruh manusia, insyaAllah.

Allahuakbar!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails