Isnin, Ogos 17, 2009

Sabar Itu Cahaya

Sabar, ertinya tahan menempuh suatu yang sukar. ALLAH menyebut lebih 90 kali pada pelbagai tempat dalam Al-Quran; adakalanya dengan memuji orang-orang yang sabar di sisi ALLAH s.w.t. dan darjat yang disediakan oleh ALLAH untuk mereka.


Dalam Islam, sabar ada 3 darjat:

1. Sabar terhadap ketaatan

2. Sabar terhadap kemaksiatan

3. Sabar terhadap ketentuan, musibah dan dugaan


Apabila hal ini sudah diketahui, maka salah satu ciri yang dimiliki oleh para kekasih ALLAH adalah sabar dan disertakan dengan keyakinan yang kuat. Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah pernah ditanya: ”Bagaimanakah caranya memperolehi suatu kepimpinan dalam agama?” Dia menjawab: ”Dengan kesabaran dan keyakinan, bukankah kamu pernah mendengar firman ALLAH dalam surah al-Sajadah ayat 24:


وجعلنا منهم أئمة يهدون بأمرنا لما صبروا وكا نوا بئايتنا يوقنون


Maksud firmanNya: Dan Kami jadikan di antara mereka itu pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka sabar[1195]. Dan adalah mereka yang meyakini ayat-ayat Kami.


[1195] yang dimaksud dengan sabar ialah sabar dalam menegakkan kebenaran.



Setiap hamba ALLAH yang soleh akan diuji oleh ALLAH dengan pelbagai musibah dan dugaan. Mereka akan diuji dengan harta, anak isteri, akal, jawatan dan pangkat, dan macam macam lagi.


Jalan dakwah itu sukar dan pahit hingga jiwa yang kukuh, teguh dan bersih seperti jiwa Nabi Muhammad s.a.w. masih lagi memerlukan kepada panduan dan arahan Rabbani agar baginda bersabar dan jangan mohon disegerakan azab ke atas musuh-musuh dakwahnya yang degil itu.


Percaya atau tidak, kesulitan menempuh jalan perjuangan dakwah memerlukan kepada sesuatu yang menyenangkan hati dan memerlukan kesabaran. Kepahitan perjuangan dakwah memerlukan kepada seteguk minuman nyaman daripada madu kasih mesra Ilahi yang wangi.


Dalam kehidupan kita seharian pun sudah cukup memberikan jawapan kepada kesukaran dalam menghadapi dugaan dan cabaran itu. Terkadang kita kehilangan sesuatu yang amat-amat kita harapkan daripada seseorang, misalnya kepercayaan. Hatta dia seorang yang amat kita rapat dan percaya dengannya, kita bisa diuji dengan dugaan sebegitu.


Harga sebuah kepercayaan dan kesabaran sangat-sangat penting dalam kehidupan. Itulah yang saya dapat simpulkan, tetapi bila kita yakin dan percaya, kita juga perlu berani. Berani pada tempatnya, dan mendatangkan kebaikan pada diri sendiri dan juga orang lain.


Berani yang sebenar ialah tekad dan azam untuk terus melakukan sesuatu yang sudah difikirkan dan dipertimbangkan baik dan buruknya. Adakah ia baik untukku dan orang lain? Adakah ia demi kebaikan diriku, keluargaku dan orang lain juga? Dengan kata lain, berani dan takut, tidak selamanya berlawanan. Walaupun takut tetapi terus dilakukan, maka ia sudah dinamakan berani juga.


Ada beberapa elemen penting yang menjadi kunci dalam kehidupan ini, telah pun saya sentuh secara umum. Diharapkan sahabat-sahabat teruskan mencari ilmu tentangnya kerana ilmu itu cahaya yang akan menyuluh kehidupan kita ini.


Sabarlah dalam kehidupan kita, kerna banyak terselit pengajaran dan hikmah di sana. Imam Muslim meriwayatkan daripada Abi Malik al-Harith bin ’Asim al-Asy’ari r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:

والصبرُ ضياءٌ

Maksudnya: “Dan sabar itu cahaya.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails