Ahad, Ogos 16, 2009

Datanglah Dengan Memiliki Nur (cahaya)

Dalam kitab al-Bidayah wa al-Nihayah, jilid ke-12, Imam Ibn Kathir meriwayatkan bahawa Sultan Nuruddin Mahmud, merupakan salah seorang sultan Islam yang sentiasa melakukan qiyamullail pada malam hari, dan berpuasa pada siang hari.

Bahkan Imam Ibn Taimiyah pernah mengatakan tentang sultan ini : “Semoga ALLAH merahmati tulang-tulang sultan yang satu ini.” Kerana ALLAH membahagi-bahagikan ketaqwaan yang tua dengan yang muda, antara yang merah dengan yang hitam, akan tetapi ALLAH membahagi-bahagikannya kepada siapa sahaja yang DIA kehendaki. Kerana ALLAH Maha Mengetahui hati-hati yang berhak untuk mendapatkannya.

Sultan Nuruddin ini seperti diceritakan dalam sejarah, pernah satu ketika dia hanyut dalam kelalaian, tatkala dia meminta kehadiran bala tenteranya di Damsyiq, dan telah dilaksanakanlah pesta secara besar-besaran yang dihadiri oleh para amir (gabenor), para menteri, dan para panglima, serta khalayak ramai dan penduduk Damsyiq dalam suasana yang sangat ramai dan pesta yang sangat meriah.

Setelah perayaan itu selesai, salah seorang ulama’ Islam yang bernama Ibn al-Wasiti masuk dengan pakaian sederhananya, dan dia berdiri di hadapan sultan, lalu dia berkata, ”Wahai sultan yang agung, dengarkanlah dengan baik terhadap janji daripada ALLAH, Maha Raja langit dan bumi.”

Tiba-tiba orang ramai senyap dan berhenti berpesta, mereka menunggu apa yang akan diucapkan syeikh besar itu. Tuan syeikh itu berbicara kepada sultan ketika ia berada di atas singgahsana kerajaannya :

Wahai manusia yang tertipu, anggaplah dirimu,

Kini berada pada hari kiamat dan langit bergoncang,

Jika dikatakan: Nuruddin datang berserah diri.

Hati-hatilah engkau datang tanpa memiliki nur (cahaya)


Dan akhirnya, Sultan Nuruddin pun menangis di atas kelalaian dia pada ketika itu.


p/s: Hebat kan mereka? Kita bagaimana??? Fikir-fikirkan..=)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails