Sabtu, Ogos 15, 2009

TERIMA KASIH MAMA..=)

Mungkin aku agak sibuk dengan jadual padat sesi pengajianku semester ini, dengan tugasan setiap subjek, dengan aktiviti persatuan, program dan kerja-kerja lain yang datang menggamit kudratku ini. Namun, aku tidak pernah melupai hari-hari penting dalam bulan Ogos ini. Banyak hari-hari signifikan dan penting buat diriku.


15 Ogos pula datang bertamu dan aku lantas mengingati susuk tubuh yang mana telah gigih dan tabah membesarkan anaknya ini. Dua hari selepas sahaja hari lahirku, jika mengikut tahun Masihi. Aku tahu ketika aku dilahirkan sehingga aku berusia setahun lebih, aku agak banyak 'membebankan' mama dan abahku. Tetapi apa yang aku agak sedikit terubat lega, daripada cerita kedua ibu bapaku, setelah aku menjengah usia 2 tahun ke atas, aku telah menjadi anak yang baik buat mereka. Tidak lagi 'memberi dugaan dan cabaran' buat mereka sehari suntuk..hehehe..


Alhamdulillah.. Namun, sehingga hari ini, aku tidak boleh terus ’selesa’ dengan keadaan ini. Aku akan terus dan terus berusaha untuk menjadi anak yang baik kepada kedua ibu bapaku. Banyak lagi yang boleh aku kongsi tentang mereka, tapi cukuplah secebis kisah tentang mereka yang aku kongsikan, kerana tidak pandai aku hendak menggambarkan dan ceritakan segala jasa besar mereka. Setiap manusia barangkali punya pendapat yang sama, cuma mungkin skrip kehidupan sahaja yang berbeza.


Cerita tentang ibu selalu memiliki berjuta warna, seperti cinta ibu yang berjuta jumlahnya. Setiap orang yang sempat merasai kasih sayang seorang ibu, pasti ada jalan cerita sendiri tentang ibu mereka. Bak kata orang Indonesia, ”ibu emangnya pejuang sejati seperti cuilan cinta Ilahi..’’. Bagi diriku, speechless.. huhu.. tidak ternilai pengorbanan mereka.


Kadang-kadang ibu relakan dirinya dan redha menjadi ’single fighter’, ketika si ayah tiada di rumah, mungkin keluar seharian, dua tiga hari, seminggu, sebulan, semata-mata berjuang dan mencari rezeki yang halal untuk keluarga tercinta. Bukan tidak terasa payahnya ditinggalkan keseorangan tanpa suami tercinta di sisi, lebih-lebih lagi jika si ibu sedang sarat mengandung, tetapi suaminya tiada di sisi untuk menemani. Bukan mereka hendak mengadu dan merintih, tetapi jiwa kental seorang ibu sentiasa membujuk hatinya memahami hati seorang suami.


Hebatnya seorang ibu. Tidak dapat aku gambarkan. Semoga setiap wanita di dunia dapat menjadi ibu yang baik untuk anak-anaknya. Harapanku semoga dapatlah kiranya aku menjadi anak yang soleh dan baik buat ibu bapaku, dan sentiasa dapat mendoakan mereka walau sesibuk mana diri ini, kerana aku percaya setiap ibu bapa tidak mengharapkan balasan, tetapi cukuplah mengingati dan mendoakan mereka. Berikanlah kasih sayang seadanya buat mereka. Hargailah ibu bapa kita selagi mana mereka masih ada di sisi kita. Terima kasih mama!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails