Khamis, Ogos 13, 2009

CHEF, HOTEL, KEDAI MAKAN...???

Saya ingin membuat satu perumpamaan tentang pemimpin dalam sesebuah persatuan ni, tapi sudah terlalu biasa kalau nak diibaratkan dengan sebuah kapal pelayaran yang diketuai oleh seorang nakhoda. ’Boring’. (Tak dak kemajuan. Tak larat nak dengaq dah, macam orang Kedah kata la. Hehehe..) Bagi saya, memimpin sebuah persatuan ini boleh diibaratkan sama juga dengan suasana dapur sebuah hotel yang terkemuka. Bagaimana mereka membuat persediaan, pembahagian tugas, memasak dan menjaga imej hotel mereka yang terkemuka la sangat gayanya.. hehehe..

Para pimpinan ibarat chef-chef profesional dan berpengalaman luas, manakala pelanggannya adalah ahli-ahli persatuan itu sendiri. Ketua chef dan pembantu-pembantunya ataupun dalam konteks ini, pimpinan Majlis Tertinggi dan barisan exco persatuanlah yang akan menentukan resepi menarik dan menu terbaik untuk dihidangkan kepada ahli-ahlinya.

Seorang chef yang bijak, akan menyediakan hidangan kepada pelanggan mengikut citarasa dan kehendak mereka, malah yang terbaiknya, mereka menyediakan hidangan makanan yang seimbang demi kebaikan pelanggannya, bukan sekadar memikirkan keuntungan semata-mata.

Begitulah dengan suasana di dapur hotel, setiap chef dan pembantu-pembantunya ada kepakaran dan kemahiran masing-masing. Ketua chef telah pun tahu kemahiran mereka dan telah pun tetapkan tugas masing-masing dalam menyediakan sesuatu resepi dan menu. Pemfokusan gerak kerja dan tugas di dapur ini sangat penting dalam menentukan keberjayaan tahap pencapaian dan kepuasan pelanggan terhadap sesuatu resepi dan menu tadi.

Begitu juga dengan pimpinan dalam sesebuah persatuan. Kemahiran dan peranan tugas masing-masing yang bersangkut paut dengan jawatan anda, sangat penting untuk dilunaskan kewajipannya. Mereka juga mempunyai visi, misi dan matlamat yang ingin dicapai dalam sesi kepimpinan mereka. Anda dapat terjemahkan dalam situasi sebenar atau tidak perumpamaan tadi ya?? Hihihi.. Kalau dapat, baguslah anda dapat membayangkan dengan baik. Bijak-bijak.. Hehehe..

Ingatan buat para pimpinan persatuan, perlu ingat, ibaratnya kalaulah ada pelbagai tempat makan, menu yang disediakan pula lebih kurang sama, mungkin terdapat sedikit perbezaan, harga pun mungkin sedikit berbeza, dari aspek hiasan kedai makannya, tahap kebersihan kedainya, mungkin ada perbezaan, dan yang pastinya, sudah tentu ada sebuah atau dua buah kedai makan terbaik, yang menjadi pilihan dan kegemaran kita, di antara banyak pilihan kedai makan yang lain kan??

Kenapa agak-agaknya eh?? Pasti ’pakej’ yang disediakan oleh kedai makan ’favourite’ kita tadi. Dari sudut jenis makanan, kelazatan, harga berpatutan, kebersihan kedai dan makanan terjaga, dan macam-macam lagi yang akan menjadi pertimbangan kita sebagai pelanggan.

Jadi, apa konklusinya ya?? Ada juga banyak persatuan yang ada di dalam universiti dan di luar sana, dan mungkin menyediakan ’pulangan’ yang sama kepada ahlinya, tetapi mereka akan memilih terbaik di antara yang terbaik. Cream of the cream. Maka, fikir-fikirlah apa yang ingin saya sampaikan. Ingatan buat diri saya juga. Jadi, apa itu chef, hotel dan kedai makan??? Bagaimana pula yang dikatakan pimpinan, persatuan dan ’pakej’ yang disediakan untuk ahli-ahli?? Dah dapat konsepnya?? Bagus...

Oklah, cukuplah buat kali ini, dan jumpa lagi dalam lain coretan. Harap semua dapat membuka sedikit minda perkongsian kita. Wassalam..

1 ulasan:

Related Posts with Thumbnails