Khamis, Ogos 13, 2009

Kita Milik Perjuangan

Hati kecilku ini..
Berbicara..
Saat diuji..
Berat..
Betapa beratnya..
Mahu menerima sebuah hakikat..
Kenyataan dan realiti..

Mampukah aku?
Tegarkah aku?
Tamakkah aku?
Adakah aku masih ragu..
Pada setia satu perjuangan..
Yang takkan rugi kalau tanpa diriku..
Tapi aku yang rugi??
Kerna DIA tetap ada pengganti..
Mungkin yang lebih baik dari diri ini..

Ingat janji-janji kita..
Kita adalah milik perjuangan..
Di situlah cinta kita dikorbankan..
Hidup kita diabdikan..
Bersama teman kehidupan..
Bantulah kami Ya ALLAH..
Meredahi medan perjuangan ini..
Amiiin...



Terkadang hati kita mudah merungut dan mendengus, bila tiba saat kita diuji. Terasa berat beban yang mahu dipikul. Terasa dunia mahu menghempap kita. Sehinggakan seolah-olah kita mahu menafikan sebuah hakikat yang perlu ditelan dan realiti yang menduga.

Terkadang hati kita mudah terusik dan goyah dek bisikan syaitan yang sering menjengah ke dalam hati kita. Adakah aku mampu menggalas amanah perjuangan ini? Tegarkah aku melawan badai ujian mendatang, umpama Sang Belang yang ingin membaham mangsanya? Tamakkah aku menerima sebuah amanah suci bernama perjuangan? Adakah aku masih ragu. DIA tidak akan membebankan sesuatu yang tidak kita mampu. DIA juga Yang Maha Tahu. Ingatlah Firman ALLAH dalam surah at-Taubah ayat 34 yang bermaksud, ”Sekiranya jika engkau tidak mahu, Dia akan menggantikan kita dengan suatu golongan yang lain..”. Jadi, siapakah yang akan rugi? Kita kan pasti menduga apakah jawapannya. Kerana DIA tidak kan terjejas walau sedikitpun.

Ingatlah janji-janji kita, duhai abang-abang, kakak-kakak, sahabat-sahabat dan adik-adik sekalian. Janji untuk menjadi tunjang perjuangan ini, kerana kita adalah milik perjuangan. Di situlah cinta dunia kita mesti dikorbankan, kerana kita adalah milik perjuangan. Hidup kita mesti diabdikan untuk jalan perjuangan. Hidup dan mati kita hanya untuk perjuangan Islam. Hidup dan mati kita hanya untuk ALLAH Tuhan sekalian alam.

Akan tetapi perlu diingat, kita bukan keseorangan dalam perjuangan ini, janganlah terasa bebannya terlalu berat, kerana kita punya teman kehidupan untuk sama-sama hadapi perjuangan ini. Bagi yang sudah membina baitul muslim, si suami atau si isteri menjadi teman yang setia dalam perjuangan ini. Hadapilah segalanya bersama, kerana dia adalah teman kehidupan kita untuk mencapai redhaNYA.

Kita juga punya sahabat-sahabat perjuangan, sama ada bagi yang sudahpun membina baitul muslim ataupun belum, mereka masih punya sahabat-sahabat perjuangan sebagai teman mengharungi liku-liku perjuangan ini. Perlu diingat, kita semua berada dalam satu ruang lingkup jamaah, takkan pernah sunyi dalam merentasi hidup sebagai pejuang ini. Percayalah, kita takkan bisa keseorangan di jalan ini, paling tidak, DIA juga pasti akan menemani kita di jalan jihad ini.

Ya ALLAH, kepadaMU kami memohon, bantulah kami untuk meredahi medan perjuangan ini, medan yang takkan pernah sunyi daripada dugaan, ujian dan juga rintangan yang datang, kuatkanlah kami untuk mendepaninya. Kukuhkan iman kami bila hati ini diuji dan terus diuji. Jadikan kami terus istiqomah dan thabat di jalanMU Ya ALLAH.. Kabulkanlah doa kami Ya ALLAH.. Amiiiin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails