Khamis, April 01, 2010

SADA - Tumpuan Untuk Mengatasi Masalah Air Di Negeri Kedah



ALOR SETAR: Ketua Pegawai Esekutif Syarikat Air Darul Aman (SADA) Dato’ Adzmi Haji Din menjelaskan bahawa tumpuan untuk mengatasi masalah air di negeri ini dijalankan dengan serius di semua daerah.

Antara projek yang giat dilaksanakan sekarang ialah membina loji dan laluan paip di Padang Sanai Baru dengan kapasiti 50 mld (million liter per day – juta liter sehari) bernilai RM50 juta meliputi kawasan bekalan Padang Sanai, Kubang Pasu dan Universiti Utara Malaysia di Sintok serta Bukit Kayu Hitam.

Dato’ Adzmi berkata, dua lagi loji yang sedang dalam pembinaan ialah di Sik (25 mld) mampu membekal air untuk pengguna di seluruh Daerah Sik dan loji di Lubuk Buntar (20 mld) bagi penduduk Daerah Bandar Baharu.

Selain itu, katanya, sebuah kolam takungan air dan pam penggalak sedang dibina di Kuala Muda untuk bekalan di kawasan Sungai Lalang, Semeling, Tanjung Dawai dan Pantai Merdeka, di samping kerja-kerja memasang paip utama sedang giat dijalankan.

Tambahnya, terdapat projek lain berkaitan air untuk memberi keselesaan kepada rakyat yang sedang dijalankan ialah membekal dan memasang paip air (pumping main parallel) berukuran 200 mm MS dari loji Air Nami ke tangki Kampung Padang sepanjang 5.5 kilometer dan memasang serta membekalpaip air retikulasi berukuran 150 mm MS sepanjang dua kilometer di Paya Mak Inson, Pendang serta membina tangki dengan keupayaan 0.5 MI.

Katanya lagi, projek yang sedang berjalan sekarang ialah meningkatkan kapasisiti Loji Air Jeneri dari 8.6 mld ke 18.0 mld dan menaik taraf loji air dari 8.6 mld kepada 18.0 mld serta memasang paip air pumping main parallel line berukuran 350 mm MS sepanjang 12.0 kilometer dari Loji Air Jeneri ke kolam di Bukit Perah.

SADA juga sedang meningkatkan kapasiti Loji Air Jenun Lama dari 36.0 mld kepada 60 mld, menaiktaraf loji air dari 36.0 mld kepada 60 mld dengan memasang paip air pumping main parallel main berukuran MS 700 mm dari loji Air Jenun Lama ke kolam Bukit Jambul dan membina rumah pam di Asam Jawa termasuklah tangki sedutan.

Selain itu SADA juga memasang paip air pumping main berukuran 250 mm MS dari rumah pam Asam Jawa ke Bukit Kecik, Mukim Guar Kepayang serta membina kolam air di Bukit Kechik dan Mukim Guar Kepayang. Kesemua projek ini bernilai RM30.8 juta..

Selepas itu program untuk projek rancangan Malaysia Ke-10 bekalan air di Padang Terap iaitu membina muka sauk (pam air mentah) di Padang Terap dengan kapasiti 50 mld, rumah pam dan pemasangan paip. Projek ini akan dimulakan pada tahun ini dengan pemasangan paip dari Padang Sanai ke Kota Putera Durian Burung dan Kota Perdana di Bukit Kayu Hitam.

Ini merupakan projek sambungan loji baru Padang Sanai sekarang bagi menyelesaikan masalah kekurangan bekalan air di kawasan liputan Universiti Utara Malaysia Sintok, Padang Sanai, Kota Putera dan Kota Perdana.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails